Dutchie goes Indonesia!

4 december 2016 - Bali, Indonesië

Het is alweer even geleden dat ik naar Bali en Lombok ben geweest en er staan al wat foto's op Facebook, maar ik ga er toch nog even een reisverslagje maken. In de herfstvakantie of zoals ze dat hier zeggen "mid semester break" ben ik naar Indonesië afgevlogen om een vriendinnetje van de middelbare school in Bali te bezoeken. Zij zat in de hoofdstad Denpasar, maar daar wilde ik niet 9 dagen verblijven dus ik heb een mooie reis gemaakt over de twee eilanden Bali en Lombok. Lombok was mijn startpunt en ik ben geëindigd in de stad Denpasar. Een ontzettend drukke stad met heeeeel erg veel scooters! Het wordt een verslag van de eerste dag tot de laatste.

Het vertrek!

Mijn eerste reis met mijn mooie oranje backpack, tja ik blijf een Nederlander, gaat iknaar Indonesië!! Ik heb er ontzettend veel zin in ook al was het erg vroeg opstaan. De wekker stond op 3:45.. Dat het nog midden in de nacht was, was te zien aangezien de politie alle auto's aan het controleren waren. Ik schrok maar gelukkig was er niks aan de hand, gewoon controle. Na een vlucht van drie uur kwam ik aan op het vliegveld van Lombok om vanuit daar de bus te pakken naar Senggigi. Vanuit daar zou er een kleine shuttlebus zijn naar de haven van Bangsel, maar helaas pindakaas geen shuttlebus te vinden. Gelukkig was er wel een touringsbureau die mij een veel te dure taxirit aanbood, maar ja ik moest naar Bangel om de boot te halen. Gelukkig was de chauffeur wel erg aardig. Het was best een enge rit aangezien het opeens hevig begon te stormen. Ik snapte niet dat hij door reed, maar ja dat zal hier wel normaal zijn. Het was zelfs zo erg dat er bomen op de straat vielen, maar na 45 minuten kwam ik heelhuids aan in de haven. Het regende nog steeds, maar toen er eindelijk 40 mensen waren die een ticket hadden geboekt gingen we naar GILI AIR! Whoehoe eerst bestemming is inzicht. Wel was de boot veel te vol, maar ja ook dat zal hier wel normaal zijn. Mensen moesten zelfs staan. Het waren wel 20 fijne minuten op de boot, ik houd der wel van een beetje varen :)

Gili Air: dag 1 en dag 2

Na een lange weg aangezien het al 4 uur was, kwam ik eindelijk aan op mijn eerste bestemming. Gili Air is één van de drie Gili Islands op 15/20 minuten varen van het hoofdeiland Lombok. Naast Gili Air zijn er nog de eilanden Gili Meno en Gili Trawangan. De laatste is een feesteiland en Gili Meno is een heel rustig eiland. Gili Air zou er tussen in zitten, dat leek mij wel wat. Maar alsnog vond ik het er erg druk. future goalsAangezien het eiland erg klein is (1,5 uur lopen), is het erg druk bevolkt. Alleen de stranden waren rustig. Achteraf was ik liever naar Gili Meno gegaan met uitstapjes naar één van de andere eilanden. Ik had wel een beetje behoefte aan rust na mijn eerste maanden in het drukke Kuala Lumpur. De stranden waren fijn met een mooi uitzicht over de zee. Ik had best nog een paar nachten langer willen blijven op de Gili Islands om ook de andere eilanden te kunnen bekijken, maar ook voor het lekkere eten. Het eten was echt heerlijk en overal zie je zee dus het vakantiegevoel is er zeker.

Na mijn aankomst ben ik gelijk naar Ocean'5 gelopen om een duik te boeken voor de volgende dag. Ik had thuis al een beetje research gedaan en kwam toen deze Nederlandse duikschool tegen. Na het boeken van mijn ochtendduik voor de volgende morgen, heb ik mijn spullen gedumpt in mijn eigen hutje bij Tyrrell Cottage & Restaurant. Het hutje was erg simpel gewoon een bed, douche (wel zout dus dat was even wennen) en een kastje, maar het is alles wat je nodig hebt! Ook was er nog een zitje met uitzicht over de tuin. Er zat ook een ontbijtje bij elke ochtend en die was heerlijk! Ik vond het een fijne accommodatie en daarom ook zeker een aanrader. Het ligt een beetje afgelegen van de drukte van het centrumpje, maar op 5 minuten lopen van de haven. Ideaal als je met veel bagage bent. Er zijn er geen auto's dus je moet of lopend naar de accommodatie gaan of met paard en wagen, ik vond de paarden er erg zielig uitzien dus dat heb ik niet gedaan. Na het dumpen heb ik een fiets gehuurd bij de eigenaar en ben ik gaan rondfietsen. Beetje domme keuze aangezien fietsen op het strand niet echt een succes was. Volgende keer dus maar gewoon lekker gaan wandelen. Na een heerlijke saté met uitzicht op het strand ben ik vroeg gaan slapen. De duik stond gepland om half 9. De duikplek was rondom Gili Trawangan en de kans zou groot zijn op haaien. Dit zouden mijn eerste haaien in real life worden, alleen helaas geen haaien gezien. Wel waren er heel veel visjes en 4 schildpadden. Die blijven altijd leuk om te zien tijdens het duiken. Na het duiken ben ik even naar de pedicure geweest, altijd fijn en in de middag heb ik de boot gepakt naar Gili Meno. Helaas gaan de boten niet zo vaak en kon ik hier ook maar een uurtje blijven. Ik heb even een kijkje genomen bij het Turtle Sancurity, schildpaddenalleen stelde dit niet zo veel voor. Dat was wel een tegenvaller aangezien ik eigenlijk speciaal daarvoor naar Gili Meno ging. Het waren een aantal bakken met baby schildpadjes er in en dat was wel schattig om te zien. Maar de "bewaakster" lag op een matje te slapen dus echt uitleg was er niet krijgen. Helaas was het na een korte wandeling over het strand alweer tijd om terug te gaan. Dit betekende ook alweer de laatste avond op de Gili Islands. Zeker een tip voor als je de Gili Islands gaat bezoeken, neem genoeg cash mee. Niet alle automaten werken op de eilanden..

gili air

Na mijn tweede nacht op Gili Air is het helaas al weer tijd om de boot te pakken naar Nusa Lembongan. Dit wordt een tocht van 3 uur. Ik keek erg uit naar deze Nusa Lembongan, maar toch een paar nachtjes extra op de Gili Islands was niet erg geweest.

Nusa Lembongan: dag 3 en dag 4

Waarom Nusa Lembongan? Manta Point met een kans van 99% om manta's te zien. Iets wat op mijn bucketlist staat. Ik heb weer een hutje geboekt en ook weer voor 2 nachten in de accommodatie Lembongan Tropical. De kamer was best prima alleen schimmel in de badkamer.. Tja risico van goedkope accommodatie boeken. Maar een positief punt was dat er een duikschool zat naast het hostel dus daar heb ik gelijk maar weer twee duikjes geboekt voor de volgende dag. Eén van die duiken was ook naar Manta Point. Kans van 99% om manta's te zien is het weer niet goed.. Later op de avond werd er op mijn deur geklopt, de duiken van morgen gaan niet door. Helemaal speciaal naar Nusa Lembongan voor de manta's, is de stroming te erg door het regenseizoen.. De ergste teleurstelling van de hele vakantie aangezien ik mij er erg op verheugd had. Maar wel weer een reden om terug te komen en zoals moeders

duiken

ook zegt: "Je bent nog jong genoeg". Wel gaan we naar een andere duikplek waar er een kleine kans is op manta's, maar helaas ook hier niet. Wel waren het twee mooie duiken met heel veel visjes en mooi koraal. De duikplek was niet rondom Nusa Lembongan zelf, maar bij het grotere eiland Nusa Penida. Een plek voor prima duiken!

Na het duiken ben ik gaan rondwandelen over het strand en helaas zag ik daar al snel veel zwerfhonden. Ze waren dan wel samen, maar toch vond ik het erg sneu om te zien. Waarom zijn honden vaak zo trouw en lief voor mensen en zijn mensen dat niet altijd voor hun? Eén hond ging aan het einde van mijn handdo

hondek liggen en bleef daar ook echt voor een uur liggen. Toch wel een teken voor mij dat honden de liefde van mensen nodig hebben. Na het afscheid van de hondjes was het alweer tijd om mijn spullen te gaan pakken. De volgende morgen zou de boot om half 10 vertrekken naar Sanur, Bali.

Ik had hier prima nog langer kunnen verblijven om veel meer te zien van het eiland. Er zijn veel tempels en daarnaast veel stranden. Zeker een reden om terug te komen. En voor de manta's natuurlijk!

Ubud: dag 5 en dag 6

Na een kort boottochtje kom ik aan in Sanur. Hier begon de zoektocht naar mijn bus. Ik had echt geen idee waar het zou zijn, ik dacht eigenlijk dat gewoon op de plek zou zijn waar de boot aan kwam, maar dat was niet zo. Het personeel van de boot zei dat het aan het strand zou zijn, maar ik kon het maar niet vinden. Dus ik heb het maar aan iemand gevraagd die met haar kraampje spullen stond te verkopen. Gelukkig kon ik de bushalte met haar tips zo vinden. De busrit duurde ongeveer 1 uur en bracht ons naar hun opstapplaats in Ubud. Ik dacht dat dit dichtbij zou zijn, maar helaas.. Met een weer veel te dure taxi, werd ik naar mijn accommodatie gebracht. Het was een leuke manier om Ubud een beetje te leren kennen aangezien we door het centrum reden. Wel is het hier ongelofelijk druk. Ik verbleef twee nachten in een heel fijn backpackershostel genaamd Dormy Inn Rumah Pakir. Echt een aanrader! Goedkoop, zwembad, lekker ontbijt, aardig personeel en buiten de drukte van Ubud om. Dit was echt een backpackershostel met 5 stapelbedden, maar wel ruim opgezet. Na aankomst heb ik tour geboekt voor de volgende nacht. Ja nacht, want je wordt om 2 uur opgehaald om een vulkaan te gaan beklimmen. Verder deze dag heb ik niet zo veel gedaan. Beetje gelezen aan het zwembad en een rondje gemaakt door het centrum van Ubud. Dit centrum is erg leuk als je te voet gaat, met de auto of scooter is het erg druk dus moet je goed opletten. Na een lekkere maaltijd bij het hostel is het tijd om te gaan slapen.

zonsopkomstDe tour was geweldig! Ook al was het vroeg, het was een bijzondere ervaring. Om 2 uur werd ik als eerste opgepikt en daarna stapten nog 4 Zweedse meiden in en een Duitse man. Met z’n zessen vormen we een groepje die samen de Mount Batur gaan beklimmen. Waarom het mount heet geen idee, want het is een enigszins actieve vulkaan. Er komt nog steeds damp vanaf. De tour begon met een bananenpannenkoek met thee. Dit kregen we in een speciale verzamelingsplek waar andere groepen zich ook verzamelden. Hoe het er uit zag? Geen idee, want het was nog pik donker. Na het ontbijt was het nog een stukje rijden om vervolgens bij de start aan te komen. Het was best apart om met een zaklamp te gaan wandelen, maar het was nodig. Het begin begon best oké, maar het werd steeds zwaarder. Na twee uur kwamen we eindelijk aan en gelukkig werd het gedurende de tocht steeds lichter. In het donker lopen vond ik het lastigst aangezien je nauwelijks weet waar je je voeten neerzet. Ook is het focussen daarop best vermoeiend. Maar ja, je moet er wat voor over hebben om de zonsopkomst te zien op zo’n speciale plek. Eerst waren er erg veel wolken, maar gelukkig gingen die uiteindelijk weg en was het een prachtig uitzicht! Ook hier waren er weer zwerfhondjes, dat was wel een minpuntje. Ze waren ook erg bang voor mensen, wat toch meer een minder gevoel achter laat. Zouden de mensen daar de dieren mishandelen of waarom vertrouwen ze mensen niet?

De weg terug was best lastig aangezien er veel kleine keien lagen. Ik ben ook een paar keer heerlijk onderuit gegaan haha. Maar ja dat hoort wel een beetje bij Sharon natuurlijk. Bij de tocht naar beneden konden we zien, wat we bij de weg omhoog niet konden zien. Het uitzicht was echt prachtig!zonopkomst Na een vermoeiende nacht, kwam ik rond 10 uur weer aan bij het hostel. Ik had nog hele plannen voor die dag, maar ik heb het toch maar rustig aangedaan. Aan het eind van de middag heb ik nog een scooter gehuurd, ook al was dit geen succes. Ik wilde de rijstvelden gaan bezoeken, maar vond de scooterrit niet heel geweldig dus ben ik maar in het centrum gebleven en ben ik sushi gaan eten. Nooit verkeerd natuurlijk. Helaas moest ik deze avond weer mijn tas gaan pakken om de volgende ochtend naar Dominique te gaan. Super leuk natuurlijk, alleen wel jammer om Ubud weer te verlaten. Ik had nog graag meer willen zien.

Denpasar: dag 7, dag 8 en dag 9

De volgende ochtend stond de wekker weer vroeg. Ik zou rond 8 uur in Denpasar zijn en het was een klein uur rijden. Alleen kon ik geen taxi vinden in de vroege morgen. Gelukkig wist een mevrouw iemand die mij vervolgens voor alweer een prijzige rit naar Denpasar kon brengen. Ik heb wat deze vakantie met dure taxi’s of ik ben gewoon een slechte onderhandelaar. Op de één of andere manier is het gewoon overal druk op Bali. Tijdens deze rit zagen we altijd wel auto’s of scooters. Iets wat mij erg is opgevallen. Wel kon ik nog snel een paar kleine rijstvelden spotten tijdens deze rit. Eindelijk waren we op de plaats van bestemming, ik had een kamer geboekt in het hotel van Dominique. Net zo gezellig. Het was erg leuk o

met Do!

m weer een vriendinnetje te zien van thuis en om lekker te kletsen over dingen van thuis. We zijn deze dag samen met haar klasgenootjes naar Uluwatu gegaan. Hier was een speciale beachclub met privéstrand genaamd Sunday Beachclub. Als je hiernaar toe gaat moet je vooral niet op de prijs letten en maar gewoon lekker gaan zonnen en genieten. We hebben de hele dag lekker van de zon genoten en op het strand zelfs met een slang als gezelschap. Gelukkig was het overdag redelijk droog. Aangezien ik bijna elke dag wel regen heb gehad, was dit wel fijn. Helaas kwam daar in de avond verandering in toen we ergens aan het eten waren. En de volgende dag was de regen ook volop aanwezig dus werd het maar een hotelkamerdagje met series kijken. In de avond zijn we nog wel gaan eten bij een gezellig restaurantje en op zoek gegaan naar souvenirs. De volgende dag ben ik na het afscheid met Dominique, zelf nog even naar de Tanah Lot Temple gegaan. Het was leuk om te zien, maar verder erg veel toeristen dus ik ben er niet heel lang gebleven. Wel een goede plek voor de laatste souvenirs en een lekkere laatste lunch in Bali. Mijn vlucht was pas in de avond dus aan het eind van de middag werd ik opgepikt door de taxi. Leuke verrassing om het vliegveld was een La Place restaurant dus ik heb daar een heerlijk broodje tonijn gegeten.

Tanah LotBroodje tonijnsalade

Helaas komt aan elke reis weer een einde en aan deze ook weer. Ik had het graag over een langere tijd verspreid, want het waren best veel plekken in een korte tijd. Maar op maandag moest ik gewoon weer naar school.. Maar één ding is zeker ik kom zeker nog een keer terug in Indonesië!

Mijn volgende reis in de kerstvakantie gaat naar het Maleisische deel van Borneo en Singapore. Ik ga naar Sabah om daar kerst te vieren in Kota Kinabalu, orangutans en schildpadden te spotten in Sepilok en vervolgens vlieg ik naar Singapore om daar het vuurwerk te gaan bekijken tijdens Oud en Nieuw. Tips om te bezoeken zijn altijd welkom!! Mochten jullie zelf vragen hebben over mijn reis door Bali en Lombok, stel ze gerust. :)

Bedankt voor het lezen!! En voor meer foto’s en video’s kunnen jullie in met album Bali en Lombok op mijn Facebookpagina bekijken.

1. Lydianulden:
    4 december 2016
    Weer een prachtig reisverslag Sharon!
  2. Rein en corrie:
    4 december 2016
    Hallo Sharon wat leuk weer zo verslag te lezen geniet er maar van en nu weer naar school groetjes van ons
  3. Dutchiegoesinternational:
    5 december 2016
    Dank jullie wel! Super fijn om te zien dat jullie mijn reisverhalen nog steeds leuk vinden!! :D
  4. Rein en corrie:
    21 december 2016
    Hallo Sharon leuke foto's en verslag fijne feestdag groetjes van ons corrie